JURYRAPPORT van "De Vosko-Prijs voor Jonge
Netwerk-Strijders" 1997
dd. 11 juni 1997, ( zie ook: http://huizen.dds.nl/~vantill/prijs.html
)
Op de middag van 12 juni '97 wordt in de Aula van de TU Delft voor de
tweede keer de "De Vosko-Prijs voor Jonge Netwerk-Strijders"
M/V uitgereikt (ƒ10.000,- + wisseltrofee).
Dit initiatief word mede mogelijk gemaakt door 3Com Benelux B.V.te Nieuwegein
en Stratix Consulting Group B.V te Schiphol.
1. Onlangs heeft de Jury uit 28 eerder aangebrachte kandidaten, door
beoordeling volgens de onderstaande criteria en stemming, er 5 initiatieven
genomineerd voor de Prijs van 1997.
In alfabetische volgorde zijn dat:
- Frank Hoen voor NETpresenter, een programma waarmee screen savers
tot een intern corporate NETpublicatie-medium (push nieuwsbrieven &
video's) worden omgebouwd + editor. Nieuws kan worden verspreid via screensavers
of men kan het via een plug-in zelf oproepen. Iedereen kan op deze wijze
zijn eigen locale of internet 'Pointcast'-achtige nieuwsdienst maken. NETpresenter,
made in NL kreeg in '96 de prestigieuze Best of Byte Technology Award.
- Corrine Petrus, initiatiefneemster van Webgrrls NL, een netwerk
van digitale dames op Internet.
- Felipe Rodriquez, voor het oprichten van Xs4all Internet, mede-oprichter
van De Digitale Stad in Amsterdam, zijn betrokkenheid bij burgerrechten
op het Net; het oprichten en voorzitten van de vereniging van Internet
Providers NLIP; het op Internet aansluiten van Radio B92 in Belgrado, dat
door het regime in Servië werd gecensureerd en zijn betrokkenheid
bij het sponsoren en ondersteunen van vele andere projecten op Internet
zoals chipdir, sjaalman, mediacul, mcspotlight, mundo-latino.
- Karin Spaink, publiciste, omdat ze op haar homepage een substantiële
literaire bijdrage levert aan het 'Net'. Daarnaast heeft ze een vooraanstaande
rol gespeeld in het opzetten van een nationaal netwerk van pagina's met
kritisch materiaal. Als enige op persoonlijke titel gedaagde in het kort
geding dat de Church of Scientology in maart 1996 aanspande, heeft ze niet
alleen grote persoonlijke risico's gelopen, maar ook jurisprudentie veroorzaakt
over copyright-kwesties in relatie tot het Net.
- Hans Veldhuizen en Michiel Berger van Compass Interactive
BV voor het ontwikkelen van het webstatistieken systeem NedStat, dat genereert
nu ca. 1 GigaByte verkeer per dag.
De andere 23 (groepjes) jonge helden en heldinnen die dit jaar kandidaat
waren gesteld voor nominatie voor de prijs zijn:
- Cees Manintveld oprichter van Multi-Voice die via oa. CD en
voicemail stemmen aanbied van mensen die teksten in kunnen spreken.
- Marja Oosterman, van de digitale uitgeverij NoPapers voor het
ontwikkelen van 'De Agenda van Nederland' voor evenementen.
- Marleen Stikker, (opnieuw) als Burgermeester van De Digitale
Stad en promotor van gebruik van nieuwe media door virtuele gemeenschappen.
- Bas van Reek, voor het opzetten van The Channels het uitgaans-
en toerismeoverzicht van Amsterdam.
- Elizabeth Mattijsen van xxLINK Internet Services die als eerste
midden- en kleinbedrijven on-line bracht.
- Joke van Veen die de levensbelangrijke communicatienetwerken
van Artsen Zonder Grenzen in de wereld sterk verbeterd heeft.
- Jacques A. Mattheij van MCS voor de WebCam 'embedded webserver' software
die live TV beeld&geluid-overdracht via Internet sterk verbeterd heeft.
- Piet Plat van Elektroson voor Gear en Webgrabber, software om
beeld, geluid, etc., van het Web geplukt, CD-Recordable te formatteren.
Elektroson gebruikt Webgrabber o.a. om Netscape mee te bundelen
- Christine Karman voor haar intensieve vrijwilligerswerk bij
opzet en huidige meldingsopvolging van het meldpunt kinderporno.
- Marianne van den Boomen voor het geheel verzorgen van de website
van de Groene Amsterdammer, voor het instandhouden van de nieuwsgroep xs4all.mediacul,
en haar zeer constructieve bijdragen aan de virtuele communities van DDS
en webgrrls.
- Jurgen Appelo oprichter en voorzitter van World Charts Foundation,
maker van DE Internet entertainment polls charts. Jurgen is in 1993 gestart
met het maken van de 'PC Games top 100' de hitlijst voor de populairste
spellen ter wereld. Inmiddels zijn de activiteiten uitgegroeid tot vijf
wekelijkse hitlijsten voor muziek, spellen en films. Deze meest toonaangevende
on-line hitlijsten ter wereld worden wekelijks automatisch gegenereerd
door volledig in eigen beheer ontwikkelde (en unieke) software, op basis
van de stemmen die vele duizenden mensen van overal in de wereld wekelijks
per email toezenden.
- Rene Post (opnieuw) voor het werk verricht bij IPing Research
BV. Rene is oprichter en aanjager van de Digitale Stad Leiden e.o. (DSL)
die inmiddels uitgegroeid is tot de grootste Digitale Stad na DDS. Hij
heeft afgelopen jaar zijn eigen bedrijf IPing opgericht dat opmerkelijk
onderzoek doet naar de bereikbaarheid van Websites. Dit draagt bij aan
het publieke bewustzijn over de Bandbreedte Economie en haar belemmeringen
(filemeldingen op de El.Snelweg).
- Ronald Tetteroo van ITopics BV voor het programma infoDjini.
Met dat computerprogramma is het mogelijk om diverse grote gegevensbestanden
on-the-fly te doorzoeken, zonder ze eerst te indexeren zoals search-engines
dat doen en toch zonder zware computerbelasting.
- Francisco van Jole, redacteur van de Daily Planet, DE krant
van Digitaal Nederland. Ook in de 'oude media' is hij een ambassadeur van
de digerati met een mengsel van enthousiasme en kritische opstelling, gekoppeld
aan humor.
- Dirk van der Meulen voor het starten van de 'weblink navigator'
Kwaliteit op Internet. Dit leidde een jaar geleden tot de oprichting van
de On-Line KwaliteitsKring, een discussielijst OLKK-L met op dit moment
194 deelnemers uit een tiental landen, die in een jaar 3 MByte aan discussietext
over het verbeteren van de kwaliteit in bedrijven en organisaties opleverde.
Een soortgelijk initiatief in de binnenvaart VAART-L begint ook vorm te
krijgen, ook met hulp van Dirk.
- Guy Spriggs en Chris Smith, voor de ontwikkeling van
het Rosetta System voor het publiceren van rubrieksadvertenties (classifieds)
op het Web. Hun systeem is wereldwijd bekend, met name bij dagbladen, en
sinds 1996 in gebruik bij The Guardian, voor hun toonaangevende banen-site,
waar online gesolliciteerd kan worden, gebruikers hun eigen folder hebben,
gealarmeerd worden wanneer banen die aan zoekcriteria voldoen in de database
zijn toegevoegd etc; The Standard Examiner, Utah Buy & Sell, Vancouver,
's wereld's eerste "free ads paper" (zoals Via Via), Bargain
Finder, Edmonton, Canada, ook een "free ads paper".
- Merien ten Houten, Wiebe Wijkamp en Robert Klep die samen
ILSE, de Nederlandse zoekmachine, hebben opgezet.
- Michiel Riedijk en Rens Boogerd van Greenvalley voor
een systeem dat (opleidings-) documenten en manuals automatisch kan indexeren
en deze dan op het web kan plaatsen. Ze zijn daar toonaangevend in. Ze
waren deelnemers aan het TUD college "Innovatief Ondernemen - 1996"
van het 'Arthur D. Little Instituut voor Jong Ondernemerschap - Delft'.
Deze informatieontsluiters heten sinds kort GreenValley BV.
- Harmen Bos voor het opstarten van Stichting Publieke Zaken,
opgezet om mensen op een laagdrempelige wijze van waardevolle informatie
te voorzien en om samenwerking te stimuleren tussen organisaties die op
maatschappelijk gebied actief zijn. Met name mensen en info op het gebied
van milieubescherming, natuur, duurzame recreatie (voorbeeld: wandel en
fietsroutes), mobiliteit, en veiligheid zijn via PZ bereikbaar.
- Sascha Putz, de maker van de fraaie en uitgebreide homepage
van s.v. Roda J.C., de trots van het zuiden! Zijn officiële site voor
de Limburgse voetbalclub in Kerkrade kreeg o.a. al de Gold Site of the
Week Award van Sports Dreams Online.
- Mike en Gerald Smith, oprichters van Sport Dreams Online:
de eerste complete Europese sportservice voor en door fans op Internet.
De service biedt een combinatie van informatie en entertainment op het
gebied van sport, zowel in het Nederlands als het Engels. Er is iedere
dag nieuws uit de internationale wereld van de sport en er zijn columns,
een sportagenda, een opiniepagina, sportquizzen, games, chat en nog veel
meer.
- Jasper Jan de Konink en Thomas de Konink voor het opzetten
en uitbouwen van FOCUS -IN. De site biedt de mogelijkheid voor mensen om
elkaar te leren kennen o.a. via chatten: Internet is immers communicatie!
FOCUS-IN bestaat sinds oktober 1996 en heeft inmiddels dagelijks circa
2500 Nederlandse bezoekers, waardoor het regelmatig in de Nedstat top 10
staat. Het dataverkeer bedraagt inmiddels circa 500 MByte per dag.
- Menno de Vries is met Dinner Site een jaar geleden de eerste
restaurantsite begonnen, die hij samen met Kees van der Griendt (kidon)
ontworpen heeft. Het is een zo compleet mogelijk overzicht van restaurants
in tot nu toe 18 Nederlandse steden. Menno zegde zijn baan op, werkt er
dag en nacht aan en is nu al niet meer afhankelijk van de stufi van zijn
vrouw.
De jury merkt op dat de kwalitiet van de inzendingen dit jaar bijzonder
hoog is en dat in ieder geval alle 28 kandidaat groepjes een enorm kompliment
verdienen met de prestaties die ze verricht hebben. De keuze van de 5 nominee's
was erg moeilijk omdat men zich in zeer verschillende soorten activiteiten
begeven heeft die onderling erg moeilijk vergelijkbaar zijn. Het voornemen
is dan ook voor de prijs van 1998 enkele categoriën te gaan onderscheiden
en belonen zoals dat ook bij de OSCAR's gebruikelijk is.
2. And the winner is....
De Jury verkoos de initiatiefnemers voor NEDSTAT, Hans Veldhuizen
en Michiel Berger als winnaars van de VoskoPrijs voor Jonge Netstrijders
voor 1997.
Motivatie:
Veldhuizen en Berger van het bedrijf Compass Interactive BV in Diemen
hebben zich bijzonder onderscheiden met het opzetten en uitbrengen van
"NedStat".
Dat is een systeem voor het online bijhouden van bezoekinformatie van Websites
op het Internet. Mensen kunnen de teller zelf op hun eigen Homepage plaatsen,
waarna via NedStat statistieken worden bijgehouden van niet alleen aantal
maar ook land van herkomst, tijdsduur, soort browser etc. van de bezoekers.
Voor bedrijven zijn er versies van NedStat die nog een veel grotere range
van aspecten over het bezoek bijhouden, waarvan een deel door de bezoekers
zelf kunnen worden bekeken.
In korte tijd is dit systeem als een lopend vuurtje door het Net gegaan.
Nu worden al in België, Duitsland, Spanje en de USA meetdiensten door
Compass opgezet. Er worden nu al 35.000 webpagina's met NedStat gemeten,
waarvan 2000 in de USA.
Bijzonder sprekend vindt de Jury dat de prestatie in andere landen ook
als superieur wordt beoordeeld en het feit dat deze dienst als een magneet
kan gaan werken op andere mogelijke services, zoals marktonderzoeken en
het echte gezaghebbende metingen zijn in het geval van beweringen die nog
al eens geuit worden over Internet. Dit inititiatief heeft dus veel uitstraling
en potentiële differentiatiemogelijkheden, redenen waarom wij de Prijs
van dit jaar van harte en zonder aarzeling aan Hans en Michiel toekennen.
Ook de andere 4 nominee's willen wij uitdrukkelijk loven voor hun indrukwekkende
prestaties en ze kracht toewensen met hun vruchtbare werk als onderdeel
van deze nieuwe samenleving rondom het Net.
Namens de jury,
Jaap van Till
De jury bestaat uit:
Jens Arnbak, hoogleraar telecommunicatie
Yvette Cramer, journaliste
Peter Olsthoorn, journalist
Hella Voûte, lid Tweede Kamer
Jaap van Till, netwerkarchitect
Nadere Toelichting
a. Waarom deze Prijs?
In bestuurlijke regionen van ons land beseft men het nauwelijks, maar
we leven al lang in een Bandwidth Economy. De groei en nieuwe werkgelegenheid
komt uit kleinschalige, maar op ICT-gebied zeer mondige, pioniersgroepjes.
Die net-pioniers hebben bloed, zweet en tranen vergoten maar nu veroorzaken
hun inspanningen miljarden bit-bewegingen per dag over de digitale wegen.
Bit-transport wordt behalve het al bestaande goederentransport een maat
voor succes. Onze netwerkstrijders gaan ons daarin voor en zijn dus 'Neerlands
hoop in bange dagen'!
Het zijn volhouders in kommervolle omstandigheden die prachtige dingen
tot stand hebben gebracht op de elektronische snelweg en in de wereld met
bewondering worden genoemd, maar hier in ons land bij het grote publiek
soms totaal onbekend zijn. Toch hangt onze toekomstige welvaart mede van
hen af. Achteraf is succes evident. Nu kunnen ze wat aanmoediging van omstanders
juist goed gebruiken.
b. Criteria voor nominatie en winnen
De zwaarst wegende criteria zijn de volgende:
- jong = het initiatief moet recent tot bloei zijn gekomen; het gaat
om een initiatief in Nederland met effecten ook in andere landen.
- het initiatief moet het karakter van pionierswerk hebben. Dat wil zeggen:
wat de genomineerde ondernomen heeft is iets bijzonders dat nog niet bestond.
- De genomineerde heeft risico's genomen, ook persoonlijk.
- hij of zij (de jury maakt wat dat betreft geen onderscheid) is een
change agent.
- bloei = het initiatief moet een behoorlijk grote BITSTROOM op gang
hebben gebracht via netwerken die voor het publiek toegankelijk zijn; die
stroom is nog aan het aanzwellen;
- significant in de zin dat het een katalysator-effect heeft op andere
ontwikkelingen;
- de activiteit is weliswaar een teamwork maar de genomineerde is een
erkende vertegenwoordiger van dat team. Wat de persoon deed, was van doorslaggevende
invloed.
c. De Prijs
De firma Vosko Networking B.V. uit Waddinxveen, leverancier van datacommunicatie
netwerken, heeft de wisseltrofee, ontworpen door mijn dochter Frederique
van Till, ter beschikking gesteld plus een jaarlijks geldbedrag van ƒ10.000,-
Hun motief is affiniteit met succesvol knokken in de netwerkindustrie,
zoals zij zelf uit ervaring weten.
Vosko is ca. 1977 begonnen met de verkoop van de door mij indertijd bij
AKZO ontwikkelde baseband-modems TILLEGRAAF en locale multiplexers PLECTOR.
Die worden nog steeds geleverd. Er zijn er nu zo'n 20.000, resp. 3000 van
in gebruik. Mede op basis van dat succes heeft Vosko nu een omvangrijk
marktaandeel kunnen veroveren in LAN's, routers en interlocale datanetwerk
apparatuur.
d. Achtergrondinformatie en motivatie
In Nederland werd de afgelopen jaren steeds luider geroepen: "waar
blijven nou de innovaties?".
De aanleiding daarvoor is het soms plotseling stilvallen of wegvallen van
daarvoor schier eindeloos lijkende successtories. De kurken waar Nederland
op leek te drijven, krimpen plotseling. Stagnatie en soms zelfs teruggang
van de oude gevestigde industriële bolwerken leidt bij overheid en
investeerders tot een lichtelijk paniekgevoel. Dringend wordt dus door
de beursmannen gevraagd: waar zijn dan de nieuwe kurken, die nieuwe trekkers
van de bedrijvigheid?? Nu willen ze plotseling nieuw succes. Wie zijn de
'komende jongelui'?
Nou die zijn er! En wel vlak onder de neus van de paniekvogels. De beursmannen
hebben alleen niet goed gekeken en op de verkeerde plaatsen. Niet goed
omdat ze er van uitgaan dat innovaties van de ene dag op de andere zijn
aan te kweken. Van de ene dag op de andere moeten het massaproducten zijn,
zoals vroeger auto, TV, wasmachine. Gelijkvormige industriële producten
in grote aantallen. Wel, ook in de informatiemaatschappij zijn die er:
Fax, mobiele telefoon, MS-DOS, Internetbrowsers. Van TIRED naar WIRED!!!
Maar innovaties hebben een aanlooptijd van circa 20 jaar. Zoek je naar
toekomstige successtories dan moet je dus niet kijken naar absolute aantallen
maar naar de 'aanstekelijkheid' van iets nieuws: hoe snel verdubbelt het
aantal gebruikers, hoe klein dat aantal ook is. En in een vroeg stadium
heeft stimuleren pas ècht zin. Op z'n minst door hindernissen weg
te nemen.
Ook is er op de verkeerde plaatsen gekeken, dat wil zeggen, er is gekeken
naar veel te voor de hand liggende produkten en omgevingen: grote gevestigde
bedrijven, of mensen die altijd al succes hadden. Nee, de echt spannende
knallers worden op de meest onverwachte plekken aangestoken door mensen
die er voor moeten knokken met vallen en opstaan. Vaak hebben ze werkelijk
alles tegen: onwil, ongeloof, onbegrip enzovoorts. Meestal hebben ze ook
al een trackrecord van mislukkingen en tegenslagen. Omdat innovaties vaak
een verbetering zijn van bestaande-, al gevestigde diensten of producten,
is echte vernieuwing nu juist niet bij uitstek in grote organisaties te
verwachten. Grootschaligheid is juist een handicap voor flexibiliteit en
originaliteit.
Kleinschalig en exploderend tot ver over de grenzen! Dat is het beeld
wat zich aan mij voordoet als ik kijk naar wat de genomineerde innovators
gemeen hebben, en ze zijn aan het knokken.
Gek genoeg zijn ze meestal al wereldwijd bekend, behalve in eigen land.
Het grote publiek hier heeft nooit van ze gehoord.
Nieuw is dat niet. Van Gogh verkocht ook nooit bij z'n leven iets in ons
land. Rembrandt werd, hoewel succesvol ook, toch door velen in zijn tijd
beschouwd als een maker van rare groepsfoto's waar niet iedereen even goed
opstond. Daarom is het hoog tijd om een paar van de 'jonge netwerk-strijders'
wat erkenning te geven en ze aan te moedigen door te gaan, met stip!
Die erkenning krijgen ze al door de nominatie. Eén van hen krijgt
jaarlijks in juni de wisseltrofee + prijs.
e. De Jury verzoek uitdrukkelijk om op kandidaten voor nominatie de
Vosko Prijs van 1998 te worden geattendeerd, onder vermelding van naam,
prestatie en URL; via < vantill@stratix.nl
>.
If you encounter problems with this page, please mail
to the webmaster