De
Vosko-Trofee voor Netwerk-Strijders
vijfde jaargang, 2000. (doc
versie: 26 mei 2000 )
Zie ook <http://vosko.dds.nl>
LAATSTE NIEUWS: UITSLAG PRIJSUITREIKING
2000
De Vosko Trofee is dit jaar toegekend aan: Pien
Voortman van
de stichting ThinkQuest, zie D3.
De netstrijdersprijzen zijn dit jaar gegaan naar:
A. in de categorie Technische
Toepassing:
Jaap Haartsen, de geestelijke
vader van het Bluetooth radio systeem, zie A2.
B. in de categorie Nieuwe Netdiensten:
Christine Karman, oprichtster
en bestuursvoorzitster van het softwarebedrijf Tryllian, zie
B1.
C. in de categorie Sociaal- Cultureel
Initiatief:
Lia van den Enden, Gien van
den Enden en Edwin Dreef die als team "de" Strip-Database van
Nederland, genaamd 'De Zilveren Dolfijn' hebben opgezet, zie C4.
D. in de categorie Maatschappelijke
Dienstverlening/Net-issues:
Pien Voortman van de stichting
ThinkQuest, zie D3.
Ook de andere drie genomineerden hebben zeer bijzonder
significante en prijzenswaardige prestaties geleverd, zoals ook uit de
voordrachten in Utrecht bleek. Het was daardoor opnieuw voor de jury een
moeilijke afweging. De andere onderstaande 26 kandidaten van dit jaar hebben
onze lof ook zeker verdiend. Achter elke, soms simpel ogende actie gaat
meestal een opzienbarend verhaal schuil van doorzettingsvermogen en reversie
van leerling naar....netwerkleraar.
Hulde!
Deze jaarlijkse prijsuitreiking werd mede mogelijk gemaakt door:
-
Vosko Networking B.V.
-
Stratix Consulting Group B.V.
-
Rabobank Nederland
-
NedStat
-
Landis ICT Solutions
-
Nortel Networks
-
DDS Venture
-
Da Vinci Design
De volgende personen waren kandidaat gesteld voor nominatie :
Categorie A (Ontwerpers: technische
doorbraak / nieuwe software)
-
A1
Terrence Koeman voor het maken van het programma,
genaamd FuckUpc, wat de netperformance via het kabelnet van UPC doet versnellen.
-
A2
Jaap Haartsen, <http://www.winlab.rutgers.edu/focus/Focus1999/Haartsen.html>
de geestelijke vader van het Bluetooth radio systeem om plaatselijk ad-hoc
snoerloze koppelingen te maken tussen draagbare en ook met vast opgestelde
apparaten.
-
A3
André Been van de
Twentse ISP A1 <http://A1.nl> en Philip
Lansink van de net-infrastructuur operator Casene BV, beide dochters
van A3 BV, voor het als eerste in Nederland aanbieden van ADSL aansluitingen
op de volle snelheid aan klanten via ADSL-Net <www.adsl-net.nl>.
Categorie B (Ondernemers: nieuwe
Net-dienst, zakelijk direct succesvolle nieuwe E-commerce venture)
-
B1
Christine Karman, oprichtster
en bestuursvoorzitster van het softwarebedrijf Tryllian <www.tryllian.com>
die mobile agents die kunnen communiceren ontwikkeld met de toolkit Gossip.
-
B2
Durk Jan de Bruin, oprichter
van de veelbekeken Startpagina <http://www.startpagina.nl>
een website met handige links waaraan meer dan 500 dochterpagina's hangen
met een eigen thema/specialisatie, ieder onderhouden door een deskundige
vrijwilliger die daar ca. een uur per dag aan besteedt. Inkomstenbron is
advertenties op sommige pagina's.
-
B3
Michiel van Deursen voor
de netdienst '2dehands.nl' <http://www.2ehands.nl>.
Hij ging al eind 1997 als een van de eerste vraag en aanbod-communitysites
van start voor het verkopen van tweedehandscomputers en -mobiele telefoons.
Ze zijn erg groot aan het worden en zullen spoedig uitbreiden. Sterk is
het hergebruik van gebruikte computeronderdelen wat voorheen in de afvalstroom
belandde, en de blijvende betrokkenheid van de bezoekers bij de website.
-
B4
Herman Rijks en Mark-jan
Terwindt van de B2B dienstverlening 'ChemUnity' <http://www.chemunity.com>
een neutrale e-commerce marktplaats waar 'full-truckload' hoeveelheden
chemicaliën voor de industrie worden verhandeld. Sneller en beter
dan via telefonades tot nu toe kon.
-
B5
Ben Woldring (nu 15) voor
zijn nieuwe dienst 'Internetten.nl' <http://www.internetten.nl>
waardoor ISP's kwa dienstverlening worden vergeleken op grond van wensen
van een bezoeker van deze site.
Niet alleen acces-providers maar
ook kabelnet- en hostingproviders worden getoond en gebruikers kunnen hun
ervaringen inbrengen. Dit is dus de derde dienstverlening van Ben na 'bellen.com'
en 'belwijzer.nl'
-
B6
Catharina Meijer voor het
opstarten in feb 2000 van 'Medix4Medix' <http://www.medix4medix.com>.
Ze is arts, tevens doctor in de geneeskunde. Tijdens haar specialisatie
in de chirurgie besloot ze tot de oprichting van Medix 4 Medix BV. Hun
core-business omvat:
-
Design, implementatie en onderhoud
van B2B of B2C websites voor organisaties in de gezondheidszorg
-
Advertentie-exploitatie voor bovengenoemde
websites
-
Internetcursussen voor medisch specialisten
in samenwerking met de PAOG-VU (Post-academisch Onderwijs voor Geneeskundigen,
Vrije Universiteit, Amsterdam}
-
B7
Guikje Roethof voor het
lanceren van de onafhankelijke trans-nationale Europese nieuwsdienst genaamd
Prezz.com <http://www.prezz.com>.
Er zijn een aantal nieuwsrubrieken waarop een mobiele Europese Burger zich
tegen betaling kan abonneren.
-
B8
Moon Zijp de Amsterdamse
kunstenares die plastuiten voor dames verkoopt via het Internet. De Plastuit
Company <http://www.plastuitcompany.com>
helpt hiermee een eeuwenoud probleem oplossen.
-
B9
Adrie Boerefijn startte
eind 1998 met BusWeb <http://www.busweb.com>
de Europese portal voor en over touringcar-ondernemers. Ter completering
van de geboden diensten werd eind 1999 Used Buses Net <http://www.used-buses.net>
gestart, de enige wereldwijde marktplaats voor gebruikte bussen. Nog dit
jaar worden ook de diensten van BusWeb wereldwijd aangeboden, niet
alleen voor touringcar-ondernemers, maar ook voor lijndienstbus ondernemingen.
-
B10
Simone Deckers en Edwin
Briels voor Outsight Travel <http://www.Outsight.nl>,
een reissite van 2 ondernemende mensen waarop je je eigen droomreis
kunt samenstellen.
-
B11
Diederik de Groot van Emden
en Edmond Hilhorst voor oprichting van de Independer <http://www.independer.nl>
een volstrekt onafhankelijke vergelijker van de financiële dienstverlening
in NL.
-
B12
Stefan Rooyackers en Marloes
Bergmans voor het opzetten van Interplein <http://www.interplein.nl>
een zeer succesvolle startpagina uit het zuiden van het land.
-
B14
Michiel van Deursen en Harm
Bus voor Nieuw.NL <http://www.nieuw.nl>
wat helpt bij het zoeken naar computeronderdelen. Hiervoor haalt Nieuw
24 uur per dag, 7 dagen per week informatie op bij computerwinkels. Deze
informatie wordt vervolgens op een eenvoudig doorzoekbare manier verwerkt
en gepresenteerd.
Nieuw.nl is een idee van de makers
van 2dehands.nl, de meestbezochte site op gebied van gebruikte computers
en onderdelen (zie B3) Samen met 2dehands.nl bestrijkt nieuw.nl de hele
levensloop van de computer, van begin tot einde. Spectaculair van nieuw.nl
is dat er realtime gegevens worden gehaald van het internet, van de sites
van de winkeliers. Deze hoeven zelf dus niets in te voeren.
-
B15
Leon Vermeer voor het opzetten
van Memorialplace.nl <http://www.memorialplace.nl/>,
de eerste interactieve herdenkingsplaats op internet met een unieke realtime
kaarsanimatie, mensen kunnen voor een overleden persoon een kaars aansteken,
wat nog nooit eerder op internet is vertoond.
'Mensen realiseren zich pas na
verloop van tijd dat ze geen plek hebben om te bezoeken. En daar blijkt
in veel gevallen wel behoefte aan. Ook bijvoorbeeld als een familielid
in Australië is overleden. Je kan dan geen bezoek aan het graf brengen.
De digitale begraafplaats biedt die mogelijkheid wel. "Zo'n gedenkplaats
op Internet kan dan helend werken", meent Vermeer.
Categorie C (Burgers en vrijwilligers:
sociaal cultureel initiatief, initiatief voor maatschappelijke hulpverlening)
-
C1
Antoine Fonville voor het
opzetten van www.rouw.nl <http://www.rouw.nl>
van de "Stichting Uitvaart op het internet". Het is een nieuw en zeer laagdrempelig
initiatief om mensen met rouwverwerkingsproblemen de gelegenheid te geven
hulp te vragen en te krijgen.
Tevens vormt de site een vraagbaak
voor alle mogelijke vragen op het gebied van rouw en biedt zij door middel
van de enquête/rouwmeter een unieke mogelijkheid om in te schatten
of het eigen rouwproces "normaal" verloopt en of 'hulp-vragen' een reële
optie kunnen zijn.
-
C2
Peter Bekker voor het opzetten
van het "sociaal portaal" Het Nut <http://www.nut.nl>.
Het Nut is een website met informatie
over maatschappelijk nuttige activiteiten, organisaties en bedrijven. Het
Nut is een verzameling van 2000 links aangevuld met columns, foto's, illustraties,
een agenda en enkele bijlagen. Het Nut is onafhankelijk, solidair, kritisch
en werkt non-profit. Eenvoudig van opzet maar uniek in zijn soort. Niet
de zoveelste saaie startpagina. Een site met een mening. Een verademing
in een tijd van simpel amusement, porno, poen en MP3. Vanaf 1 mei wordt
de site een activiteit van Stichting Nut.
-
C3
Het Waterland team, bestaande uit
Wilfried
de Waal, Frits van Poorten, Marielle Gareman en Jan Kuperus,
beheert een zeer uitgebreide site over Nederlandse ervaringen op watergebied
voor publiek en vakwereld genaamd Waterland (http://waterland.net/).
Wat zij laten zien is erg spectaculair.
Er worden bijvoorbeeld uit aktuele
meetgegevens van Waterstaat real-time de waterhoogten langs o.a. de rivieren
op het scherm getoverd, wat in sommige jaargetijden spannend is om te volgen.
Deelnemers in werkgroepen zijn er zeer actief, en deze "wereld van het
water" trekt veel internationale aandacht.
-
C4
Lia van den Enden, Gien van
den Enden en Edwin Dreef die als team "de" Strip-Database van
Nederland, genaamd 'De Zilveren Dolfijn' <http://musky.et.tudelft.nl>
hebben opgezet.
Ze begonnen in november 1996 en
hebben sindsdien een zeer gedetailleerde en fraaie gegevensverzameling
over Nederlandstalige beeldverhalen ingericht die continue aan de hand
van vragen en opmerkingen van lezers en verzamelaars verbeterd wordt.
-
C5
Wil Coumans voor het oprichten
van BreekpuntNet <http://www.breekpunt.net>
als opvolger van de Windows Gebruikers Vereniging. Wil blinkt uit door
het motiveren van een aantal vrijwilligers waarmee hij de wekelijkse nieuwsbrief
uitgeeft en de gratis helpdesk bemant voor hulpverlening aan PC gebruikers
en kennisuitwisseling inspireert.
-
C6
Hanneke van der Horst en
Michiel
Klonhammer voor het oprichten van de "Multmedia Borrel" die inmiddels
heet het "Random Friday Multimedia Café" <http://www.randomfriday.nl>.
In tegenstelling tot de First Tuesday bijeenkomsten in de wereld die te
maken hebben met venture capital zijn deze bijeenkomsten in Amsterdam en
Arnhem/Nijmegen bedoeld voor deskundigen om van elkaar te leren op het
gebied van multimedia en Internet. Hanneke die 7 jaar geleden begon met
ICATT Multimedia <http://www.icat.nl>
was vorig jaar al kandidate voor het helpen oprichten van de ANMA <http://wwww.Anma.nl>
-
C7
Justine Pardoen, Henk Boeke
en Pieter van Scherpenberg als redactie van Ouders Online
<http://www.ouders.nl>, waarin o.o.
een Forum, Oneliners (gratis advertenties) en Galerij.
-
C8
Belinda Smulders-Schiffelers
(36) voor de vele leuke Pokemon (zeer populair!) knutselideeën die
staan op de volgende kids korner: http://www.geocities.com/kidscorner_2000/kidscorn.html
-
C9
Corrie en Rickert,
twee Amsterdamse studenten die al sinds twee jaar hun dagelijkse beslommeringen
op internet via cam@home <http://www.come.to/cam@home>
delen met iedereen. Natuurlijk is dat vooral gezellig maar er is meer aan
de hand..
Vooral kleine internet start ups
zijn niet altijd in de positie meteen veel mensen aan te nemen. Dat maakt
het werken vaak eenzaam. En dan is het gewoon prettig dat er iemand is,
onlijn, waarmee je altijd even een praatje kunt maken of een icdeetje kunt
uitwisselen. Zo voorkomt cam@home dat menig internet entrepreneur vervalt
in een sociaal isolement. Vandaar ook dat cam@home zo op zijn plaats is
in de categorie sociaal cultureel initiatief.
Bovendien is cam@home gedurende
haar 2 jarig bestaan al meer dan 2 miljoen keer bezocht door bezoekers
uit alle landen. Het dataverkeer dat cam@home genereert is zelfs zo groot,
dat internetprovider UPC het abonnement heeft opgezegd. Gelukkig was DDS
zo aardig deze digitale vluchtelingen virtueel onderdak te bieden. En dat
mag ook wel, ze verdienen helemaal niets met cam@home.
Categorie D (Instituties/ algemeen
belang: belangrijke bijdrage aan fundamentele Net-issues)
Jurylid Huizer zal zich bij stemmingen
over deze categorie onthouden, i.v.m. de involvement van SURFnet bij ThinkQuest.
-
D1
Maurice Wessling voor het
initiatief voor de opstart van de stichting "Bits of Freedom" <http://www.bof.nl>.
Deze is bedoeld als onafhankelijke organisatie voor de informatie samenleving,
gespecialiseerd in privacy- en burgerrechten.
Bits of Freedom gaat een waakhond
functie vervullen ten aanzien van onderwerpen als data privacy, toegang
tot informatie, censuur, filtering, cryptografie, aftappen, vrijheid van
meningsuiting en communicatievrijheid.
BOF is gemodelleerd naar Amerikaans
voorbeeld als een professionele burgerrechtenorganisatie met een fulltime,
betaalde staf (vergelijkbaar met organisatie zoals EFF en EPIC).
-
D2
Frans Nauta, Joeri van den Steenhoven,
Bartjan Jansen en Bert Mulder voor het opbouwen van stichting
Nederland Kennisland <http://www.kennisland.nl>.
KL wil Nederland helpen ontwikkelen
tot een succesvolle regio in de internationale kenniseconomie. Dat kan
door een cultuur
te ontwikkelen waar kennis geen
macht meer is, maar waar het uitwisselen van kennis zo soepel verloopt
dat er razendsnel geleerd kan worden. De niche voor onze regio ligt volgens
KL in het vormgeven van de sociale kant van het informatietijdperk: e-communities,
e-government, e-schools, e-society.
De projecten zijn erop gericht
om de kenniseconomie binnen bereik te brengen van zoveel mogelijk Nederlanders
en op versterking van de internationale uitstraling van de regio
Nederland. Projecten die KL o.a. heeft opgestart zijn de Kenniswijk (nu
in uitvoering bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat) en de Digitale
Trapvelden (van minister Van Boxtel).
-
D3
Pien Voortman van de stichting
"ThinkQuest Nederland" <http://www.thinkquest.nl>
voor haar niet aflatende inzet om elk jaar weer zeer succesvolle teams
van leerlingen te laten deelnemen aan de wereldwijde wedstrijd "ThinkQuest
Internet Challenge" voor leerlingen van 12 t/m 19 jaar. Van de deelnemers
van afgelopen jaren zijn vele jongelui met Internet-ventures verder gegaan.
Ze heeft dit jaar ook drie nieuwe, geheel Nederlandse web-strijden gestart.
-
"ThinkQuest-Junior" door basisschoolleerlingen
in groep 6, 7 en 8 (ca.9 tot 12 jaar).
-
"ThinkQuest voor Leerlingen" door leerlingen
voortgezet onderwijs en beroeps- en volwasseneneducatie (BVE)
-
"ThinkQuest voor de Klas" door docenten
en studenten (HBO en WO)
Het doel van alle ThinkQuest
wedstrijden is hetzelfde: teams maken educatieve websites die in het Nederlandse
onderwijs gebruikt kunnen worden. Hierdoor krijgt het Internet een plaats
in het Nederlandse onderwijs. De issue is de modernisering van het onderwijs
van de grond opwaarts (bottom up).
De Jury bestaat uit de volgende personen:
-
Anton Arts, Gilde Venture Fund
-
Erik Huizer, SURFnet Expertise Centrum/ vz ISOC-IRTF
-
Miriam Jorna, Hoogspanning.net bv, bestuurslid Webgrrls
-
Yvette Cramer, journaliste Next (opvolger FEM)
-
Peter Olsthoorn, journalist / column Planet Multimedia
-
Hella Voute, lid 2e Kamerfractie VVD
-
Joost Flint, algemeen directeur DDS
-
Jaap van Till, vz Jury, Netwerkarchitect
Op 18 april 2000 worden per categorie TWEE kandidaten genomineerd voor
een prijs.
Op de feestelijke prijsuitreiking vrijdag middag 26 mei worden
de 8 genomineerden gevraagd om een korte toespraak voor de genodigden te
houden over hun werk en de prestaties van hun team. Vervolgens wordt door
de Jury de winnaar van elke categorie bekendgemaakt en de winnaar van de
Trofee.
De prijzen en trofee in 1999, 1998, 1997 en 1996
Een waar who-is-who van de NL-digerati, zie:
http://huizen.dds.nl/~vantill/winnaars.html
en
http://huizen.dds.nl/~vantill/winnaars_historie.html
Waarom deze Prijs?
INTERNET is een strategisch goedje, net zoals
OLIE dat is. Die vergelijking wordt onderbouwd door de recent aangespannen
anti-trust zaak van de US Dept. of Justice vs. Microsoft die sterke parallellen
vertoond met die vs Standard Oil. Internet heeft zichtbaar revolutionaire
effecten op ICT maar ook op economie en samenleving in de zin van veranderingen
in afstand en tijd.
Wereldwijd is er een jacht op netwerkcapaciteit
ontbrand. AT&T bijvoorbeeld heeft aangekondigd haar gehele long-distance
telefoonnet over te gaan zetten op IP (internet protocol).
Gek genoeg "zweeft" het Nederlandse overheidsbeleid
op het gebied van aan Internet gerelateerde issues tussen de ministeries.
Ook is het tot nu toe in de aanloop naar en in formatie discussies zelf
haast niet ter discussie gekomen. Kennelijk 'leeft' het in regeringskringen
nog niet echt. Vreemd als je bedenkt dat de meeste mensen in hun werk meer
dan 80% van de dag bezig zijn met comunicatieve interacties, grotendeels
ondersteund via PC's, netwerken en telecom.
Andersom beginnen de eigenschappen van die netwerken
al een grote invloed uit te oefenen op ons werk en op machtsverhoudingen
en politiek. Het doorbreekt en overbrugt grenzen in tijd en afstand. Schoolkinderen
hebben dat al lang door, maar tijdens de kabinetsformatie wordt er hoogstens
door de sociaal-economen van Paars-II over 'btw op internet' gepraat. Hoog
tijd dat wij ze wat meer inhoudelijke input geven.
Naast de bestaande infrastructuurplannen zoals
Betuwelijn, Schiphol, wegennet en treinennet moet er geld besteed gaan
worden aan IP infrastructuur en kennisinfrastructuur (mensen!). Onze huidige
IP infrastuctuur en services zijn fragiel en kwetsbaar. Dat is levensgevaarlijk
en bedreigend voor onze toekomst. Wat gaat WIM@CATSHUIS.NL daar aan doen
!!?
In bestuurlijke regionen van ons land beseft men het nauwelijks, maar
we leven al lang in een Bandwidth Economy. De groei en nieuwe werkgelegenheid
komt uit kleinschalige, maar op ICT-gebied zeer mondige, pioniersgroepjes.
Die net-pioniers hebben bloed, zweet en tranen vergoten maar nu veroorzaken
hun inspanningen miljarden bit-bewegingen per dag over de digitale wegen.
Bit-transport wordt behalve het al bestaande goederen-transport een maat
voor succes. Onze netwerk-strijders gaan ons daarin voor en zijn dus 'Neerlands
hoop in bange dagen'!
Het zijn volhouders in kommervolle omstandigheden die prachtige dingen
tot stand hebben gebracht op de elektronische snelweg en in de wereld met
bewondering worden genoemd, maar hier in ons land bij het grote publiek
soms totaal onbekend zijn. Toch hangt onze toekomstige welvaart mede van
hen af. Achteraf is succes evident. Nu kunnen ze wat aanmoediging van omstanders
juist goed gebruiken.
Criteria voor nominatie en winnen
De zwaarst wegende criteria zijn de volgende:
-
het initiatief moet het karakter van pionierswerk hebben. Dat wil zeggen:
wat de genomineerde ondernomen heeft is iets bijzonders dat nog niet bestond.
Doel van de Trofee en Netstrijdersprijzen is nu juist om deze pioniers
vroegtijdig een stukje extra 'lift' te geven.
-
IMPACT, het initiatief moet recent tot zichtbare bruikbaarheid zijn gekomen,
het mag nog zeer klein van omvang zijn maar moet veelbelovend zijn voor
latere significante bloei. We willen dus niet zomaar elke Nederlander als
kandidaat hebben die een homepage heeft gebouwd.
-
het gaat om een initiatief in Nederland met effecten ook in andere landen.
De genomineerde heeft risico's genomen, ook persoonlijk.
-
hij of zij (de jury maakt wat dat betreft geen onderscheid) is een 'change
agent'.
-
bloei = het initiatief moet een behoorlijk flinke BITSTROOM op gang hebben
gebracht via netwerken die voor het publiek toegankelijk zijn; die stroom
is snel aan het aanzwellen;
-
significant in de zin dat het een katalysator-effect heeft op andere ontwikkelingen;
-
de activiteit is weliswaar een teamwork maar de genomineerde is een erkende
vertegenwoordiger van dat team. Wat de persoon deed, was van doorslaggevende
invloed.
De Trofee
De firma Vosko Networking B.V. uit
Waddinxveen, leverancier van datacommunicatie netwerken, heeft de wisseltrofee,
ontworpen door Frederique van Till, ter beschikking gesteld plus een jaarlijks
geldbedrag.
Hun motief is affiniteit met succesvol knokken in de netwerkindustrie,
zoals zij zelf uit ervaring weten. Vosko is ca. 1977 begonnen met de verkoop
van de door mij indertijd bij Akzo ontwikkelde baseband-modems TILLEGRAAF
en locale multiplexers PLECTOR. Die worden nog steeds geleverd. Er zijn
er nu zo'n 20.000, resp. 3000 van in gebruik. Mede op basis van dat succes
heeft Vosko nu een omvangrijk marktaandeel kunnen veroveren in LAN's, routers
en interlocale datanetwerk apparatuur.
Achtergrondinformatie en motivatie
In Nederland werd de afgelopen jaren steeds luider geroepen: "waar blijven
nou de innovaties?". De aanleiding daarvoor is het soms plotseling stilvallen
of wegvallen van daarvoor schier eindeloos lijkende successtories. De kurken
waar Nederland op leek te drijven, krimpen plotseling. Stagnatie en soms
zelfs teruggang van de oude gevestigde industriële bolwerken leidt
bij overheid en investeerders tot een lichtelijk paniekgevoel. Dringend
wordt dus door de beursmannen gevraagd: waar zijn dan de nieuwe kurken,
die nieuwe trekkers van de bedrijvigheid?? Nu willen ze plotseling nieuw
succes. Wie zijn de 'komende jongelui'?
Nou ze zijn er! En wel vlak onder de neus van de paniekvogels. De beursmannen
hebben alleen niet goed gekeken en op de verkeerde plaatsen. Niet goed
omdat ze er van uitgaan dat innovaties van de ene dag op de andere zijn
aan te kweken. Van de ene dag op de andere moeten het grootschalige massaproducten
zijn, zoals vroeger auto, TV, wasmachine. Gelijkvormige industriële
producten in grote aantallen. Wel, ook in de informatiemaatschappij zijn
die er: Fax, mobiele telefoon, MS-DOS, Internetbrowsers. Van TIRED naar
WIRED!!! Maar innovaties hebben een aanlooptijd van circa 20 jaar.
Zoek je naar toekomstige successtories dan moet je dus niet kijken
naar absolute aantallen maar naar de 'aanstekelijkheid' van iets nieuws:
hoe snel verdubbelt het aantal gebruikers, hoe klein dat aantal nu ook
is. En in een vroeg stadium heeft stimuleren pas ècht zin. Op z'n
minst door hindernissen voor de pioniers weg te nemen.
Ook is er op de verkeerde plaatsen gekeken, dat wil zeggen, er is gekeken
naar veel te voor de hand liggende produkten en omgevingen: grote gevestigde
bedrijven, of mensen die altijd al succes hadden. Nee, de echt spannende
knallers worden op de meest onverwachtse plekken aangestoken door mensen
die er voor moeten knokken met vallen en opstaan. Vaak hebben ze werkelijk
alles tegen: onwil, ongeloof, onbegrip enzovoorts. Meestal hebben ze ook
al een trackrecord van mislukkingen en tegenslagen. Omdat innovaties vaak
een verbetering zijn van bestaande-, al gevestigde diensten of producten
is echte vernieuwing nu juist niet bij uitstek in grote organisaties te
verwachten. Grootschaligheid is juist een handicap voor flexibiliteit en
originaliteit.
Kleinschalig en exploderend tot ver over de grenzen! Dat is het beeld
wat zich aan mij voordoet als ik kijk naar wat de genomineerde innovators
gemeen hebben, en ze zijn aan het knokken. Gek genoeg zijn ze meestal al
wereldwijd bekend, behalve hier in eigen land. Het grote publiek hier heeft
nooit van ze gehoord.
Nieuw is dat niet. Van Gogh verkocht ook nooit bij z'n leven iets in
ons land. Rembrandt werd, hoewel succesvol ook, toch door velen in zijn
tijd beschouwd als een maker van rare groepsfoto's waar niet iedereen even
goed opstond.
Daarom is het hoog tijd om een paar van de 'jonge netwerk-strijders'
wat erkenning te geven en ze aan te moedigen door te gaan, met stip! Die
erkenning krijgen ze al door de kandidaatstelling. Eén van hen krijgt
jaarlijks de wisseltrofee + prijs.
Met 'jong' wordt bedoeld, dat ze recent hun activiteiten tot gebruik
zagen komen in de Internet cultuur.
Er zijn vele voorbeelden van vergelijkbare pioniers die hen voorgingen,
maar niet in de categorie 'jong' vallen, zoals:
-
Tony Dake van Delta Kabel
-
Piet Beertema van CWI, een van de mensen die het UUCP dialup-netwerk
en daarna het Internet naar Europa hebben gebracht.
-
Eckhart Wintzen van BSO
-
Bodo Douque van UNIFACE
-
Kees Neggers van het europese RARE (thans TERENA), en de opbouw
van SURFnet samen met Boudewijn Nederkoorn
-
Rob Blokzijl van RIPE, HEPnet en de Wereldtentoonstelling op het
Net
-
Roel Pieper van UBN en Tandem en nu Philips
-
de heren Baan van Baan Software
-
de heer Anker van Anchor datacom
-
Marjo en Alan Repko van Triple P
-
Ad van den Broek van DATAD
-
Peter Thijsse van Vosko Networking
-
A. van Nieuwland van EXACT
-
Bert Pluijmakers van LACIS
-
Thijs Chanowski met vele multimedia innovaties
Ook worden de vergelijkbare net-strijders die binnen organisaties eigenhandig
de netten hebben opgebouwd of daar nu mee bezig zijn bij deze prijs niet
genoemd, hoewel ze onze achting verdienen voor vaak adembenemende prestaties.
Ook voor hen geldt een erg Nederlands taboe op schouderklopjes en lof.
Ik vind het echter niet mijn taak om die schouderkloppen uit te delen,
dat zouden de betreffende bedrijven zelf eens moeten doen. Ik ben beschikbaar
om namen te verstrekken aan die bedrijven. Ook voor succesvolle jonge ondernemingen
bestaan al andere prijzen. Zo is bijvoorbeeld de "Broos van Erp Prijs"
recent ingesteld voor innovatieve jonge MKB ondernemers op de Elektronische
Snelwegen. http://www.broosvanerp.nl/index.htm
De Vosko prijzen daarentegen belonen mensen vroegtijdig die zich in
een veel breder kader hebben onderscheiden vanuit de cultureel/maatschapplijk/technische
voedingsbodem waar niet alleen (maar ook) bedrijfstoepassingen voortkomen.
Voorzitter Jury, Jaap van Till (http://huizen.dds.nl/~vantill/)
Stratix Consulting Group, Schiphol. 020-44 66 555
Over de beoordeling en uitslag kan niet worden gecorrespondeerd.
Opmerking over de statistiek van deze pagina:
 |
In het belang van een zo goed mogelijk toekenningsproces van de Vosko
Prijs, maken we in dank gebruik van het aanbod van Compass Interactive
B.V. om de bezoekerspopulatie van deze pagina voor ons kostenloos te karakteriseren,
tenzij een van de kandidaten hier bezwaar tegen heeft. |
If you encounter problems with this page, please mail to the webmaster